Webshop biztonság – mire figyeljünk?

Honnan tudjuk, hogy egy webshop valódi vagy trükkös csaló áll mögötte?

Sokszor felmerül a kérdés, hogy mennyire biztonságos az online vásárlás, mire figyeljen, mit ellenőrizzen vásárlás előtt a fogyasztó.

Hazai webáruházak

Legkönnyebb a hazai webshopok ellenőrzése, hiszen egy hazai webshop köteles feltüntetni a céges adatait (székhely, adószám, folyik-e ellene végrehajtási eljárás, biztosított-e az elérhetősége stb.). Amennyiben ezeket nem találjuk meg a magyarországi weboldalon, akkor lehetőség szerint ne vásároljunk onnan, de legalábbis gyanakodjunk.

Az adószám megléte és ellenőrzése információt ad arról, hogy a cég adószáma törlésre került-e, vagy esetleg felfüggesztett, a végrehajtásról szóló bejegyzés pedig azt is mutatja, hogy a vállalkozás a gazdasági életben mennyire megbízható. 

Többféle módon ellenőrizhetjük a webáruházat, akár jogi személyként működik, akár egyéni vállalkozás keretében, például E-cég betekintő: https://e-ugyintezes.birosag.hu/e-ceg-betekintes, egyéni vállalkozók lekérdezése: https://www.nyilvantarto.hu.

A legtöbb cégnek van közösségi média elérhetősége, itt informálódhatnak arról, hogy a fogyasztók hogyan értékelik a webshop piaci magatartását. Célszerű megnézni a http://jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalt is, hiszen azon ellenőrizheti a vásárló, hogy a cég ellen milyen gyakori a fogyasztóvédelmi eljárás, azaz eldöntheti, hogy vásároljon-e a webáruházból, vagy sem.

Megrendelés előtt célszerű a honlapon közzétett általános szerződési feltételeket (ÁSZF), és a konkrét árura vonatkozó vásárlási feltételeket megnézni, illetve a termék leírását elmenteni, kinyomtatni. Ez a későbbi jogvita során fontos bizonyíték lehet. 

Az előre utalás helyett célszerű az utánvétellel történő fizetést választani.

Külföldi webáruházak

A külföldi webáruházak ellenőrzése már nehézkesebb.
A külföldön bejegyzett webshopokat ketté kell osztani az EU országaiban működő webshopokra, illetve minden más, külföldön bejegyzett cégekre abból a szempontból, hogy hibás teljesítés esetén hogyan lehet velük szemben eljárni. A magyar és EU országok webshopjaival kapcsolatos reklamáció esetén igénybe lehet venni a kamarák mellett működő békéltető testületek segítségét, azonban az EU-n kívüli országok esetében csak abban lehet bízni, hogy a keletkezett problémákat az első fogyasztói jelzésre megoldja a webáruház.

Célszerű a közösségi oldalon lévő aktuális információkat megkeresni, pl. https://infoter.eu/cikk/kinai-internetes-aruhazak-melyiktol-vasaroljunk-es-melyiktol-nehttps://kinaiguru.hu/kinabol-renedeles-10-tipp.

A külföldi webáruházak esetében is minimális feltétel, hogy a legfontosabb információkat megadják magukról a weboldalon, pl. pontos elérhetőségi adatok, telefonszám, e-mail cím, visszaküldési cím, ügyfélszolgálat. Ha ezt nem találják, akkor nem tanácsos a vásárlás.

Hol lehet ellenőrizni a külföldi webshopot?

A google transparency report segítségével: https://tramsparencyreport.google.com/safe-browsing/search

A Scamadviser kifejezetten a csaló weboldalakra hívja fel a figyelmet: https://www.scamadviser.com

Hírlevélben, vagy e-mailben kapott ajánlatok tucatjait kapja a rendszeres internet használó, és felmerül a kérdés, hogy mit tegyünk ezekkel. A legfontosabb, hogy csak azokat a leveleket nyissuk meg, amelyekről biztosan tudjuk, hogy ismerjük a feladóját.

Dr. Horváth Károly elnök
Csongrád-Csanád Megyei Békéltető Testület